FAQ

FAQ Städning Fönsterputsning

Får jag dra av städningen på skatten?

 

Ja, upp till 50 000kr per person och år. Det beror på hur mycket du skattat och hur mycket du redan utnyttjat i RUT- och ROT-avdrag. Du kan läsa mer om hur RUT- avdraget fungerar HÄR. Du behöver inte sköta någon administration när det gäller avdraget. Easyclean skickar en faktura till Dig på summan efter avdrag och begär sedan resten av beloppet från skatteverket.

 

 

 

Vem är det som städar hemma hos mig?

 

Det är jag, Robert Ahlson som städar hemma hos dig. Jag driver företaget själv utan anställda. Skulle jag någon gång vara sjuk så frågar jag alltid Dig som kund innan jag tar ett beslut om någon annan kan städa.

 

 

 

Vad händer om du är sjuk?

 

Alla blir vi sjuka någon gång och eftersom jag är ensam i mitt företag kan situationen bli jobbigare att lösa. Mitt mål är i första hand att du som kund ska bli nöjd så vill du ha städningen genomförd försöker jag hitta en ersättare. I annat fall försöker jag boka en ny tid så fort jag är frisk som passar för Dig. Alternativt krediteras beloppet för det planerade städtillfället på fakturan.

 

 

Måste jag lämna ifrån mig en nyckel, hur förvaras den isåfall?

 

Nej, du måste absolut inte lämna ifrån dig någon nyckel. Om du inte väljer att lämna över en nyckel måste du däremot garantera att du är hemma vid avtalad tid för städning och när städningen är klar. Lämnar du istället över en nyckel behöver du inte anpassa dig efter några tider. Du kan vara lugn med att din nyckel är i säkert förvar. Nycklarna förvaras i ett säkerhetsskåp och är kodmärkta på ett sätt som gör det omöjligt att spåra till din bostad, ingen information om adress, namn osv. finns i närhet av nyckeln.

 

 

 

Ingår städutrusting och material i priset?

 

Nej i priset ingår endast städning. Du kan däremot välja det som tillval för 50kr inkl. moms (80kr inkl. dammsugare). Detta går dock inte att göra Rut-avdrag för. Om du väljer att stå för material och utrustning själv kommer du att få en lista på vad som behövs inför städningen. Listan hittar du HÄR.

 

 

 

Hur fungerar betalningen?

 

Efter avslutat arbete får du en faktura på beloppet efter RUT-avdrag. Det innebär att Du betalar 50% av fakturabeloppet och jag skickar sedan en faktura till skatteverket på resterande belopp. Du behöver alltså inte själv ansöka om RUT-avdraget. Du är däremot ansvarig för att du har rätt till att göra avdraget annars blir Du betalningsskyldig för hela fakturans belopp. Betalningsperiod för fakturan är 30 dagar.

 

 

Vi har allergi i familjen, vad använder du för rengöringsmedel?

 

Jag försöker alltid i den mån det är möjligt att använda miljö- och allergivänliga produkter, detta för både min egen-, miljöns- och mina kunders skull. Vet ni att ni är väldigt känsliga så säg gärna till innan så

kan jag skicka över en lista på de rengöringsmedel jag använder eller så använder jag era produkter som ni vet fungerar bra.

 

 

 

Tillkommer det någon inställelseavgift på priset?

 

Nej. Om du bor i Hammarby Sjöstad, Sickla eller Järla Sjö tillkommer ingen inställelseavgift eller liknande. Om du bor längre bort tillkommer en avgift på 40kr/mil ToR + ev. parkeringsavgift.

 

 

 

Hur är det med uppsägningstid och avbokning?

 

1 månads uppsägningstid gäller om Easyclean säger upp avtalet. Du som kund har endast 7 dagars uppsägningstid. Avbokning är gratis om det görs 48 timmar innan. Avbokning 24 timmar innan debiteras med 50% av fakturabeloppet och senare än 8 timmar innan debiteras fullt pris.

 

 

 

Tar du semester, när? Hur blir det med städningen?

 

Ja, jag tar semester under vecka 28-31 på sommaren. Jag är ledig på röda dagar, under påsken, midsommar och jul. För mina befintliga kunder fungerar det väldigt bra att städningen inte utförs under dessa dagar och istället dras av på fakturan. Självklart får du alla exakta datum för hela året så att du kan planera.

 

 

 

Kan jag pausa städningen?

 

Självklart kan du det! Ska du ha semester, resa bort eller av annan anledning vill pausa din städning kan du göra det. Villkoren är att pausen inte är längre än 2 månader och att du säger till 1 månad innan. Du får göra en paus per halvår.

 

 

Vilka områden städar du i?

 

Jag har mitt verksamhetsområde med utgångspunkt från sickla men städar i hela stor-Stockholm mot milersättning 40kr ToR. De områden jag inte debiterar milersättning för är: sickla, hammarby sjöstad, järla sjö, finntorp, alphyddan, ektorp, hammarbyhöjden och björkhagen.

 

 

 

Tveka inte att kontakta mig om Du har några övriga frågor eller funderingar som inte finns med i denna FAQ.

 

Copyright © Easyclean.se All Rights Reserved